ZAŁOŻENIA OGÓLNE , CELE:
Uczniowie zapoznają się z rodzajami masowych środków przekazu , dowiadują się jaki wpływ mają one na współczesnego człowieka , jakie postawy kreują media , wskazują programy, które pokazują agresję i przemoc, uczą się dyskusji , wyciągania prawidłowych wniosków .
PRZEBIEG ZAJĘĆ : Nauczyciel dzieli klasę na trzy 8-o osobowe grupy. Poszczególne grupy zaopatrzone zostają w przygotowane wcześniej pomoce ( słowniki, encyklopedie ,materiały prasowe ,kartony i pisaki) .Każda z grup wybiera sobie lidera ,który odpowiadać będzie w imieniu grupy bądź wyznaczy odpowiadającego. Do przeprowadzenia zajęć nauczyciel zastosował następujące metody: burza mózgów , dyskusja ,debata . Nauczyciel poleca uczniom aby w grupach na kartonach zapisali co rozumieją pod pojęciami: środki masowego przekazu, agresja , przemoc ,odbywa się to na zasadzie burzy mózgów. Na zapis uczniowie otrzymali 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup wiesza na tablicy swoje zapiski .Wszyscy uczniowie zapoznają się z wyjaśnionymi pojęciami , wyszukując na kartonach cechy wspólne, które wszystkie grupy im przypisały. Cechy te zostają zaznaczone na wywieszonych kartonach. Następnie nauczyciel poleca uczniom aby w słownikach odszukali co oznaczają pojęcia :media wizualne, media audialne , media audiowizualne i na jakie zmysły one oddziaływają u człowieka, na wyjaśnienie uczniowie otrzymują 5 min .Każda z grup posługując się słownikami i encyklopediami podaje wyjaśnienia. Działanie to uzmysławia uczniom jak szeroki jest zakres oddziaływania środków masowego przekazu. Po zapoznaniu się pojęciami nauczyciel przystępuje do poprowadzenia debaty "za i przeciw". Dzieli klasę na dwie grupy , a następnie rozpoczyna debatę zadając pytanie :" Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem , że media są kreatorem naszej rzeczywistości?". Uczniowie dyskutując dzielą się na zwolenników i przeciwników takiej teorii .Swoje argumenty mogą popierać przykładami z prasy. Podczas dyskusji zmieniają swoje miejsca. Na dyskusję otrzymują 12min. Po upływie czasu nauczyciel wspólnie z uczniami wyciąga wnioski, która z teorii zwyciężyła. Potem zadaje klasie kolejne pytanie: "Czy we współczesnej telewizji jest dużo agresji i przemocy i czy szkodzą one młodemu odbiorcy?" Na dyskusję klasa otrzymuje 8min, podczas dyskusji uczniowie przemieszczają się . Swoją argumentację uczniowie popierają przykładami programów, w których króluje przemoc i agresja, Po zakończeniu nauczyciel wspólnie z uczniami wyciąga wnioski , która z teorii zwyciężyła. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące debatę : "Co należałoby zrobić aby uniknąć przenoszenia agresji i przemocy medialnej na grunt rzeczywisty?". Uczniowie wspólne wyciągają podsumowujące debatę wnioski. Na podsumowanie otrzymują 10min.
Uwagi o realizacji: Przeprowadzone zajęcia zapoznały uczniów z problemem agresji i przemocy w środkach masowego przekazu, uzmysłowiły im skalę wpływu na człowieka ,ponadto dały możliwość do samodzielnego formułowania wniosków i oceny zjawiska. Stały się okazją do pogłębienia umiejętności korzystania ze źródeł i aktywnej pracy w grupie.
ZAJĘCIA TRWAJĄ 45 MINUT.
Opr. ILONA SIEMIĘTOWSKA Gimnazjum w Konopiskach
|